Afslanken met shakes: Wat is er op tegen?

———————————————————————————————————————————————————————————————
Zoals wel algemeen bekend is ben ik zelf groot voorstander van dieet shakes om effectief gewicht kwijt te raken. Er zit echter ook een donkere kant aan (sommige) van deze afval shakes. Goede vriend van mij Stefan Visser zal met deze post een kritische noot plaatsen.
———————————————————————————————————————————————————————————————

Als afslanken met shakes zo eenvoudig was als de reclame ons wil doen geloven, waarom hebben we dan niet allemaal een killerlijf? Omdat de problemen met dit soort dieet legio zijn.

Het is geen gezonde manier om kilo’s te verliezen, noch is het op lange termijn vol te houden.

Niet echt gezond

Eerst en vooral geven dergelijke commercieel vervaardigde maaltijdvervangers vaak niet voldoende energie, waardoor je je erg moe kan voelen. Ook krijg je meestal niet genoeg mineralen en vitaminen binnen.

Daarenboven kunnen we het gevaar van crash diëten niet voldoende onderlijnen. Toegegeven, het is een aantrekkelijk idee om snel enkele kilo’s af te vallen zonder naar de gym te moeten, maar je lichaam lijdt er erg onder. Crash diëten zorgen ervoor dat je lichaam, dat voelt dat je niet voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, krampachtig zal proberen om al wat het binnenkrijgt te “hamsteren”. Dit zorgt ervoor dat wanneer je stopt met je dieet, je meteen weer aankomt.

Ook is de mens een sociaal wezen, en eten, samen koken en uit eten gaan zijn alle erg sociale activiteiten. Wanneer je tracht af te vallen met shakes, valt dit sociale aspect volledig weg en kan je de neiging ontwikkelen de hierdoor ontstane leegte proberen op te vullen door …. te snacken. Vaak zal de drang groot zijn!

Ook zorgen activiteiten als kauwen en het feit dat je verschillende smaken proeft, ervoor dat je je voldaan voelt. Ook dit is anders met een shake dieet, waardoor je, eens te meer, van tussendoortjes zal beginnen te dromen.

niet zo gezonde shakes

Gezonde tips

Met onderstaande tips heb je echter geen shakes nodig om een maatje 38 te verkrijgen:

  • Eet volgens de principes van mindfullness en weet waarom je eet: heb je echt honger, eet dan. Heb je daarentegen gewoon zin in eten om de verveeldheid te verdrijven of omdat je nerveus bent? Eet dan niet. Eet traag en stop zodra je geen honger meer hebt;
  • Zorg ervoor dat je voldoende vezels binnen krijgt: ze helpen de spijsvertering en zorgen voor een voldaan gevoel waardoor je minder snel de snoepkast opentrekt. Vezels vind je onder andere in fruit en in volle graanproducten;
  • Vermijd geprocesseerde voedingsmiddelen;
  • Eet zo weinig mogelijk dierlijke vetten. Het lijdt geen twijfel dat een gezond, plantaardig, dieet bevorderlijk is voor de lijn;
  • Heb je zin in iets zoets, kies dan voor een stuk fruit in plaats van voor gebak; kan je niet zonder een taartje af en toe, bak dan zelf en gebruik minder suiker of natuurlijke zoetmiddelen zoals kokossuiker of agave;
  • En …. beweeg. Fiets naar je werk en neem de trap in plaats van de lift.

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *